دندانپزشکی

جرمگيري دندان

  • جرمگيري، يکي از ضروري ترين درمان های دندانپزشکي است. پلاک ميکروبي، مهمترين عامل ايجاد بيماري هاي لثه و پوسيدگي هاي دنداني است.به علت سطح ناصاف جرمهاي دنداني، تشکيل پلاکهاي ميکروبي بر روي آنها بيش از دندان است و با مسواک زدن نيز نميتوان اين پلاکها را حذف کرد. از طرفي، جرمها باعث بوي بد دهان و بدشکلي دندانها و نيز تخريب لثه ها و لق شدن دندان ميشوند.
  • جرمگيري،درمان های دندانپزشکي یا درمان پریودنتیت ممکن است شامل چندین مرحله باشد که اولین مرحله اغلب مستلزم حذف عوامل ایجاد کننده موضعی به منظور ایجاد محیطی سازگار از نظر بیولوژیکی بین دندان و بافت های پریودنتال اطراف، لثه ها و استخوان زیرین است. در صورت عدم درمان، التهاب مزمن لثه و بافت پشتیبان می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را در فرد افزایش دهد
  • جرم گیری زمانی است که دندانپزشک شما تمام پلاک ها و جرم ها (پلاک های سفت شده) را در بالا و زیر خط لثه از بین می برد و مطمئن شوید که تا انتهای پاکت پاک می شود. سپس دندانپزشک شروع به روت پلنینگ می‌کند و ریشه دندان‌های شما را صاف می‌کند تا به لثه‌ها کمک کند تا دوباره به دندان‌هایتان بچسبند.
  • چنین جرمگیری و روت پلنینگ ممکن است با استفاده از تعدادی ابزار دندانپزشکی از جمله ابزار اولتراسونیک و ابزار دستی مانند جرمگیرهای پریودنتال و کورت انجام شود.
  • بهتر است از اسکلرها زمانی استفاده شود که ساقه انتهایی آنها، یعنی آخرین قسمت ساقه عملکردی نزدیک به انتهای کار، کمی به سمت سطح دندان زاویه داشته باشد.
  • اسکلرها دارای لبه های خراش دهنده در دو طرف تیغه های خود هستند و بنابراین برای سطوح مزیال و دیستال هر دندان در ناحیه ای که در آن استفاده می شود مناسب هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *